torsdag 3 juli 2008

lite porr

jag bläddrade precis i chuck palahniuks 'snuff', jag gillar honom men jag vet inte om jag kommer uppskatta den här boken som jag uppskattat hans andra.
jag har upptäckt att jag har ett problem med porr, inte på grund av själva industrin, utan någonting annat (typ så). jag tänker på det ganska ofta och jag kan inte komma över att porr nästan känns som otrohet i en relation, fastän jag försöker se det som någonting annat. jag kan förstå att man tänder på porr, jag skulle kunna göra det själv. det jag har svårt att acceptera däremot är då det inte handlar om knullandet utan porrtjejerna, tits'n'ass som (oftast) inte korrelerar med partnens. hos mig skapar det en osäkerhet, och jag vet att det är löjligt. men om ens respektive tänder på porridealet på film, så skulle väl den göra det på krogen också? det är den gränsen som skapar problem för mig, om man tänder kan man väl lika gärna (kunna tänka sig) att knulla. och att vilja ligga med andra är otrohet, för mig. jag förstår att alla har sin egen sexualitet, men eftersom "alla" killar kollar på porr (av sociala orsaker), så måste ju fler tänka på det här.
hur kan man som flickvän undgå att jämföra sig med porrtjejer?

kommentera gärna, för jag är nyfiken på hur andra uppfattar porr i relationer.

7 kommentarer:

Read me. Watch me. Be me. sa...

Jag har aldrig riktigt tänkt så, eftersom grejen med porr mer är att bli kåt av det de gör. Inte hur de ser ut när de gör det. Men så är det för mig, och jag kan mycket väl förstå din tanke. Om du själv skulle se på porr, skulle du då främst tända på att killen ser ut på ett visst sätt? Eller mer på vad han gör? Så kan man fundera, men det kan ju mycket väl vara så att du kommer fram till samma sak som nu. Vad jag vill säga att det är inte nödväntigtvis så att din kille tittar för att kolla in den typen av tjejer, utan kanske för att bli uppkåtad av sex helt enkelt. Men det vet ju bara han.

Däremot har jag så otroligt svårt för att tjejen så jävla ofta är ett objekt i porr. Det känns jobbigt om en kille man gillar tänder på objekt. Typ tjejen stönar alltid jättehögt och ofta, killen stönar typ bara när han kommer. Tjejen filmas från alla vinklar och vrår, killen filmas knappt alls (förutom den del som är i kontakt med tjejen).

pinsamt tyst. sa...

den delen av porr förstår jag, och därför har jag kanske mer svårt för striptease/bilder och liknande. det handlar nog mest om ens egna osäkerhet om något. har försökt vända på det hur som helst, och som sagt, jag kan se det från flera håll än ett. vissa dagar är jag okej med det helt och hållet, vissa blir jag.. knäpp. jag vet egentligen att det inte är ett problem i sig. problemet är ju mitt tänkande kring det, att jag inte litar på att det är som han säger (att han tänder mer på mig än någon annan osv osv). igen, osäkerheten! ack ack!

håller med om objektifieringen, det får en lite att ifrågasätta sitt eget sex med frågan "gör jag det här för att tjejer i porr gör så, eller för att jag själv vill".

Tack för kommentaren, skönt att höra hur andra tjejer uppfattar saken.

Read me. Watch me. Be me. sa...

Samtidigt är det ju ett problem om du känner så. Alltså, klart man ska säga om något får en att må dåligt. Sen kan det ju ta ett jäkla tag innan man kan ta in saker, så kanske måste han fortsätta säga att han tänder mest på dig, om och om igen. Det är ju som med all annan osäkerhet, bekräftelse is the cure liksom.

Ja men precis så! "Svankar jag för att jag tycker det blir skönare då, eller för att jag har lärt mig att jag ska göra så?" Det där gör mig livrädd. Jag vill inte att det ska vara för att porren (eller några andra regler/vanor/beteenden) har lärt mig. Jag vill att det ska vara för att jag tycker det är skönt.

SARA sa...

jag håller med föregående talare, jag tänder på vad de gör och tänker inte så mycket alls på hur de ser ut.

jag blir kåt av porr, därför tittar jag. antar att det är samma sak för grabbar och har aldrig känt något obehag inför att min partner kollar eftersom jag gör det själv.

å andra sidan så har vi lite olika syn på det där med otrohet. jag tycker inte att det är något konstigt alls att vara i en kärleksrelation men fortfarande vara tänd på andra (det är nästan konstigare med tvärtom liksom), och har därför haft väldigt svårt med den där sexuella troheten som de flesta ser som något naturgivet i relationer. dock känns det ju alltid enklare att tillåta sig själv utsvävningar än att tillåta sin partner samma sak, men det inser jag ju är något som JAG måste jobba på. i teorin är jag för en kärlek som inte är ägande, i praktiken är det såklart svårare, men jag vill fortfarande sträva efter det.

äh, nu kom jag bort från ämnet va?

sätter punkt.

Em. sa...

Satt och pratade med en kille på krogen igår om va det är som är viktigt när man träffar någon. Och det handlar väldigt mycket om att ha kul och social kompetens. Det man tittar på på avstånd behöver inte alls vara det man vill ha med sig hem. Karisman sitter inte i brösten.

pinsamt tyst. sa...

Ni har sa ratt, och jag vet ju det. Vissa grejer satter sig i huvudet, man vet att det inte forandrar nagot (eller nagan) och det ar sa storande att man inte bara kan ta det for var det ar. Men som sagt, det ar skont att fa lite respons (sarskilt fran tjejer som verkar medvetna och smarta), det kanns faktiskt mycket battre nu.

Susanne och Pebbels sa...

Jag känner precis som du Pinsamt tyst, men jag har aldrig sagt det rakt ut så där. Jag tänder på viss porr, men jag skulle tycka att det är lite jobbigt om min fästman skulle kolla med mig, för då blir jag som du skriver osäker...
Helst har jag skön sex med min partner utan film, men ibrist på partner så kan det ju hotta till det lite ;)