måndag 18 augusti 2008

en boklista

Vilken bok läste du senast?
Kafka på stranden av Haruka Murakami

Vilken/vilka böcker läser du just nu?
Erland Loes senaste, Gör vad du vill, William Burroughs - Junky, Chuck Palahniuk Rant och Donna Tartt – the Little Friend.

Är det övervägande kvinnliga eller manliga författare i din bokhylla?
Manliga tyvärr.

När du läser en bok, räknar du ner hur många sidor som är kvar eller tänker du "nu har jag en fjärdedel", "en tredjedel", "hurra hälften" kvar o.s.v.?
Jag tänker i delar, mest för att ha koll på hur snabbt jag läser.

Hur väljer du vilka böcker du vill läsa? Ex. omslag, tips från vänner, recensioner, topplistor, bloggar etc?
Visual Bookshelf på Facebook på senaste tiden, annars håller jag mig mest till mina favoriter och kan läsa om dem om och om igen.

När blir en bok för lång?
Hellre tung och tjock än pyttetext.

Läser du lika gärna på engelska som på svenska?
Engelska definitivt.

Vilken bok blev du senast berörd/inspirerad av?
Alla Erland Loe-böcker. Och Miranda Julys No One Belongs Here More Than You.

Kan du lämna en bok som du tycker är tråkig? I så fall; vilken bok lämnade du senast?
Jag kan, men gör det inte särskilt ofta.

Vilken genre är överrepresenterad i din bokhylla/lånar du oftast?
Amerikansk skönlitteratur.

Rekommendera 5 författare:
Bret Easton Ellis. American Psycho är min absoluta favorit men jag har läst, och tycker om, alla hans romaner.
Erland Loe, har streckläst alla hans böcker på senaste tiden och han är fantastisk.
Chuck Palahniuk. Alla måsta läsa Fight Club.
Adam Haslett. You are Not a Stranger Here för att den är helt underbar.
Gunnar Ardelius, för att Jag behöver dig mer än jag älskar dig och jag älskar dig så himla mycket är en så fin titel.
(Och självklart Tomas Kindenbergs Kan du inte bara vara pinsamt tyst)

2 kommentarer:

Anonym sa...

vilken fin blogg du har. du verkar klok och vettig.
ont om sådana människor.

pinsamt tyst. sa...

åh, detsamma. jag känner mig inte vettig alls, så tack!!